Čo sa v tomto článku dozviete:
• Vzťah medzi farbami, emóciami a ľuďmi
• Psychológia a význam jednotlivých farieb
• Farby a identita značky
• Povedomie o značke
• Vplyv farieb na nákupy
• Farby a výzva, ktorá sa premení na akciu
• Psychológia farieb v marketingu
Chcete objaviť viac? Tak čítajte ďalej.
Vzťah medzi farbami, emóciami a ľuďmi
Medzi farbami, emóciami a ľuďmi existuje hlboký vzťah. Niektorý sú schopní priradiť farbu ku každej emócii. Každá farba má iný odtieň a minimálna zmena odtieňa môže spotrebiteľa prinútiť vnímať rôzne emócie.
Význam farieb
V priebehu rokov, v závislosti od kultúry v danej zemepisnej oblasti, fary nadobudli rôzne znaky. Zameriame sa však na psychológiu farieb v marketingu a pochopíme ako spoločnosti používajú farby v komunikácii. Nižšie je uvedený zoznam hlavných farieb, v ktorých je popísaný význam a niektoré užitočné tipy na ich použitie.
- Biela – Biela je farbou božstiev, predstavuje duchovnosť, múdrosť, čistotu ducha, dobrotu a čistotu ako takú. Je široko používaná pre tovary / služby, ktoré súvisia s hygienou. V oblasti dizajnu komunikuje minimalizmus a absenciu nadbytočných detailov. Pri použití bielej farby je ťažké dať vašej značke osobnosť, preto sa odporúča používať ju, keď je osobnosť značky spojená s vlastnosťami ako sú jednoduchosť, čistota a transparentnosť.
- Žltá – Žltá je farba slnka, táto farba symbolizuje radosť, šťastie, optimizmus, nádej a intelekt. Hovoríme o žive, energickej a veselej farbe, tieto vlastnosti sú veľmi spojené s deťmi, použitie žltej na komunikáciu s nimi je skvelý nápad. Táto farba však za určitých okolností môže komunikovať lacnosť. Ak sa teda chcete vyhnúť dojmu, že je výrobok lacný, musíte spojiť žltú farbu s dobrým dizajnom loga.
- Oranžová – Oranžová komunikuje energiu, rovnováhu, priateľstvo, odvahu, ambície a porozumenie. Môže sa použiť, keď chcete priateľsky komunikovať s cieľom a chcete odovzdať správu optimizmu. Oranžová je skvelá, keď chcete komunikovať s tínedžermi. U luxusných značiek, tradičných a vážnejších, sa však táto farba neodporúča používať, inak sa stratí vnímanie charakteristík, ktoré chcete komunikovať.
- Červená – Červená je farbou krvi a srdca, symbolizuje vášeň, vzrušenie, lásku, vôľu , ale aj hnev a agresiu. Červená je jednou z tých farieb, ktoré priťahujú pozornosť ľudí, a ktorú často používajú reštaurácie s rýchlym občerstvením na vykonávanie impulzívnych akcií. Táto farba má veľmi výrazný význam, preto je vhodné ju používať s rozvahou. Ale ak má veľa značiek v priemysle tendenciu vyhýbať sa používaniu červenej farby, bol by skvelý nápad použiť túto farbu na odlíšenie sa od davu a ľahšie upútanie pozornosti spotrebiteľov.
- Ružová – Ružová je veľmi sladká a jemná farba, preto dáva najavo lásku, náklonnosť, nehu, nevinnosť a láskavosť. Táto značka priťahuje najmä ženské publikum, ale používa sa tiež v detskom sektore, aby spotrebiteľ vnímal pocity nehy, jemnosti a náklonnosti.
- Fialová – Fialová je farba plná výrazných významov. Je to farba bohatstva, duchovnosti, šľachty, múdrosti a tvorivosti. Pre ženy tiež slúži na komunikáciu zmyselnosti, zatiaľ čo pre mužov tmavšie odtiene fialovej pripomínajú zmysel pre luxus. Fialová viac ovplyvňuje ženský cieľ, loga ju príliš nevyužíva, ale aj v tomto prípade existuje možnosť odlíšiť sa, ak je to v kombinácii s dobrým dizajnom a jasnejším odtieňom.
- Zelená – Poznáte všetci príslovie „zelená nádej sa nikdy nestratí“? táto farba symbolizuje nádej. Zelená je ale tiež symbolom zdravia, liečenia, plodnosti a rovnováhy. Táto farba veľmi pomáha uvoľniť nervový systém a pri chromoterapii sa používa na zlepšenie nálady. Používa sa najmä v zdravotníctve a potravinárstve na komunikáciu o blahobyte a zdraví. Jasnejšia a svetlejšia zelená umožňuje vnímať vlastnosti ako je rast, vitalita a obnova, zatiaľ čo silnejšia a tmavšia zelená je symbolom bohatstva a hojnosti, ale za určitých okolností môže definovať aj závisť a žiarlivosť.
- Modrá – Modrá je farbou mora, a keď myslíme na more často myslíme na relaxáciu Nie je náhoda, že modrá farba má tiež výrazný relaxačný účinok a komunikuje tiež pokoj, harmóniu, bezpečie a stabilitu. Vďaka týmto vlastnostiam má modrá farba použitá v marketingu tendenciu vytvárať pocit dôvery a lojality medzi spoločnosťami a spotrebiteľmi. V závislosti od jej tónu a kontextu môže vyjadrovať aj pocit smútku a depresie. Túto farbu navyše používa veľa log, takže jej použitie sa neodporúča ak chcete odlíšiť svoje logo alebo produkt od ostatných.
- Hnedá – Hnedá je veľmi senzorická farba, ktorá pripomína kávu a čokoládu. Symbolizuje emocionalitu, zmyselnosť a tiež oznamuje, že produkt je ekologický a zdravý. Hnedá sa často používa keď je produkt spojený s prírodou, čím pripomína farbu lesov. Je to veľmi jemná farba a na základe svojho odtieňa a kontextu dokáže pripomenúť aj nečistoty, nie je to však problém ak je výrobok spojený s prvkami ako je zem alebo blato.
- Čierna – Čierna je farbou tajomstva, ale tiež komunikuje autoritu, moc a rešpekt. Čiernu používajú značky aj na komunikáciu luxusu, zdokonaľovania a exkluzivity. Je to obľúbená farba v módnom priemysle a veľa ju používajú právnici, architekti alebo osobnosti, ktoré chcú vyzdvihnúť svoju autoritu a moc. Čierna sa obzvlášť dobre hodí k žiarivým farbám, ako je biela alebo zlatá, zatiaľ čo je možné pridať dotyk opacity, ktorý zvyšuje pocit luxusu.
Farby a identita značky
- Povedomie o značke
Psychológia farieb v marketingu prichádza na pomoc aj vtedy, keď chceme, aby bola naša značka rozpoznateľná. Povedomie o značke je schopnosť identifikovať alebo spojiť produkt s konkrétnou značkou. Podľa prieskumu univerzity v Loyole zvyšuje farba farbu o 80%. Inými slovami to znamená zaistiť, že keď spotrebitelia premýšľajú o produkte, myslia tiež na farby vašej značky a budú si vás pamätať. Na dosiahnutie tohto cieľa je potrebné:
- Vyberte si farby, ktoré najlepšie vyhovjú hodnotám spoločnosti a produktu;
- Ak je to možné, vyberte si farby, ktoré konkurenti veľmi nepoužívajú;
- Buďte dôslední pri opätovnom navrhovaní farieb zvolených v rôznych oblastiach, v ktorých komunikujete so zákazníkom: balenie, kamenný obchod, reklama, web stránka;
- Dôslednosť opätovného navrhovania tých istých farieb v priebehu času.
Buďte opatrní, pretože keď sa značke v priebehu času podarilo vytvoriť silnú identitu značky pomocou určitých farieb, môže vyznieť prekvapivo. Znamená to ísť na obmedzenú a krátku dobu meniť farby značky. Úspešný príklad nám dáva spoločnosť Heinz, ktorá zmenila farbu fľaše s kečupom z červenej na zelenú.
Spotrebitelia, zvyknutí na zvyčajnú červenú fľašu s kečupom, boli prekvapení, keď videli novú zelenú fľašu. To všetko umožnilo spoločnosti Heinz zvýšiť predaj produktu o 23 miliónov dolárov.
- Vplyv farieb na nákupy
Farby značky majú veľkú vplyv na nákupné správanie, a to z nasledujúcich dôvodov:
- Ak zákazník hľadá produkt s určitými vlastnosťami, oko padne na produkt, ktorý má farbu, ktorá najlepšie pripomína požadovanú kvalitu;
- Spotrebiteľ urobí rozhodnutie o produkte do 90 sekúnd. A tento úsudok je výrazne ovplyvnený farbou.
- Správna farba priťahuje správny cieľ, už predtým sme videli, že ružová a fialová oslovujú ženský cieľ, ale tmavšia fialová je symbolom bohatstva a môže upútať pozornosť mužského cieľa.
Tieto princípy samozrejme platia aj pre digitálne marketingové kampane. O tom, či zákazník zostane alebo nie, bude rozhodovať vizuálny vplyv webovej stránky. Príspevok zverejnený na sociálnych sieťach zaujme zákazníka ak má farby, ktoré sa líšia od ostatných príspevkov. Takže psychológia farieb v marketingu sa týka tejto disciplíny v plnom rozsahu. To všetko má vplyv na rozdiel vo výbere jednej značky a nie druhej.
- Farby a výzva, ktorá sa premení na akciu
Povedali sme, že pri budovaní silnej identity značky je potrebné v každej súvislosti pripomínať farby, ktoré symbolizujú značku a stránku, farby webových stránok nie sú výnimkou. Je to však rovnaké s výzvou na akciu na webe? Môžu farby zvýšiť konverzný pomer? Odpoveď je áno, poďme zistiť ako.
- Definujte silný kontrast medzi tlačidlom výzvy na akciu a farbou webu: silný kontrast medzi týmito dvoma prvkami vašu výzvu k akcii vyjasní a okamžite upúta pozornosť používateľa;
- Vyberte si farbu, ktorá sa okrem vytvorenia kontrastu s pozadím webu tiež úplne líši od farieb stránky: Príkladom je TEDx CTA na obrázku. Farba CTA má okrem jasného kontrastu s pozadím aj úplne iné farby ako tie, ktoré sú použité na stránke.
- Dôsledne používajte farby vo výzve na akciu. Ak pri výzve na akciu stránky použijete červenú farbu, musíte túto farbu vždy použiť pri ďalších výzvach na akciu. Týmto spôsobom vzdelávame používateľa, aby rozpoznal našu výzvu k akcii. Inými slovami, spotrebiteľ vie, že kliknutím na červenú vykoná určitú operáciu. Snažte sa však vyhnúť sa červenej v iných častiach textu, na ktorý sa nedá kliknúť.
Na záver vám nepoviem, že použitím určitej farby na webe získate väčší nárast konverzie ako inej. Ako sme už videli predtým, červená priťahuje pozornosť a stimuluje impulzné pôsobenie, avšak ak sa použije v nesprávnom kontexte, požadované výsledky by sa nedosiahli. Nie je teda potrebné myslieť iba na symboliku, ale tiež ju prispôsobiť kontextu a predovšetkým experimentovať a pochopiť čo funguje najlepšie.
Psychológia farieb v marketingu
V tomto článku sme hovorili o psychológii farieb v marketingu a pochopili sme, že:
- Farby zohrávajú zásadnú úlohu pri ovplyvňovaní výberu spotrebiteľa
- Každá farba, v závislosti od kultúry a kontextu, vzbudzuje emócie
- Trochu odlišný odtieň farby môže zmeniť vnímanie spotrebiteľa
- Farby sú obzvlášť silné pri vytváraní silnej identity značky
- Uznanie značky sa dosahuje pripomenutím farieb značky v každej možnej situácii, od kamenného obchodu po webovú stránku
- Ak chcete definovať jasnú a konvertujúcu výzvu k akcii, je potrebné dodržiavať niekoľko malých preventívnych opatrení
- Neexistuje žiadna farba, ktorá by všeobecne ovplyvňovala výber človeka, ale musíte použiť správne farby v správnom kontexte.